Delmål och mål med träningen

Delmål och mål med träningen är det som driver min träning framåt. Utan delmål och mål har jag svårt för att fortsätta och jag måste ha någonting framför mig för att kunna utveckla träningen och push a mig själv. Jag har börjat löpträna och älskar det och har hittat en form som passar mig väldigt bra. Men som sagt jag måste ha någonting framför mig annars tänker jag "vad är meningen med att gå ut och springa?"  Jag måste ha delmål och mål. Som exempelvis ska vi på jobbet springa vårruset och jag och min syster ska springa stadsloppet i sommar. Jag behöver skriva upp mig på lopp för att behålla samma gläd i löpträningen och kunna blicka framåt. Jag måste se en "mening" med träningen mer än att komma iform. Jag är sån som person som har som lätt för att lägga  av och är en periodare. Men med löpträningen måste jag ha delmål och mål. 

- Målet är att springa 5km under 30 minuter. Och det känns inte så långsökt och jag vet att det är ett mål jag kommer klara.

- Igår slog jag min bästa tid och springer nu 5km på 31.47 minuter och mitt delmål var att springa 5km under 32 minuter. 

- Nästa delmål är att springa under 31.30 och sen 31, sen 30.30 och till sist under 30 minuter. 
- Men jag har även delmål i själva löprunda så som att jag ska ha tagit mig till den punkten på den tiden osv.
Man måste hitta sitt sätt att puscha och utmana sig själv. Det roligaste är att se och jämföra de olika löppassen och se förbättringen. Sen har man självklart sämre dagar där benen är lite tyngre och det går långsammare men även tvärtom. Benen känns ibland lättare och allt går fortare. Mycket påverkar även vädret men mycket handlar om dagsformen. Och ibland är det skönt att springa med någon som springer lite fortare än en själv. Som "driver" framåt. Och ibland får du sänka ditt tempo för att springa med någon som inte har samma tempo som du för att driva den personen framåt. Det är mycket som spelar in och påverkar.